Geen reserveringskosten Betrouwbare aanbieders Gegarandeerd de beste prijs
Logo Parking bij Zaventem

Luchthaven Zaventem

Brussels Airport is één van de internationale luchthavens van België. Ze fungeert bovendien ook als nationale luchthaven van het land. Gemiddeld worden er jaarlijks ongeveer tussen de 230.000 en 240.000 duizend vliegbewegingen gemaakt. Deze vliegbewegingen zorgen voor een verwerking van gemiddeld 25 miljoen passagiers op jaarbasis. Haar oppervlakte van ruim 1245 hectare zorgt er voor dat luchthaven Zaventem de grootste is van België. De luchthaven bevindt zich in Vlaams-Brabant, meer bepaald op het grondgebied van de gemeenten Zaventem, Machelen en Steenokkerzeel. De Belgische hoofdstad Brussel bevindt zich op een afstand van 12 kilometer van de luchthaven.

Geschiedenis van luchthaven Zaventem

Voor de oorsprong van deze luchthaven moeten we relatief ver teruggaan in de tijd, meer bepaald naar de tijd van de Eerste Wereldoorlog. In die periode werd er door de Duitse bezetter verschillende houten loodsen gebouwd voor zeppelins. Dit gebeurde op een grasstrook langs de Haachtsesteenweg in Haren, in de omgeving van Evere. Toen de oorlog was afgelopen werden de terreinen en de loodsen nog gebruikt door het Belgische leger voor het uitvoeren van allerhande vliegactiviteiten. In het jaar 1923 vond de oprichting van de luchtvaartmaatschappij Sabena plaats. De houten loodsen bleven behouden tot in het jaar 1929. Toen moesten ze plaats ruimen voor de realisatie van een echte luchthaventerminal. Hier konden passagiers niet alleen inchecken, maar ook worden onthaald.

In het bijzonder de Wereldtentoonstelling die werd gehouden in Brussel in het jaar 1958 heeft een stevige impuls gegeven aan de groei van de luchthaven. Om er voor te zorgen dat de massa bezoekers in alle comfort en op een veilige manier konden worden onthaald werd een nieuw luchthavengebouw in gebruik genomen. In 1956 werd daarom gestart met de bouw van een 2-pierig luchthavengebouw. Hierdoor steeg de capaciteit van Brussels Airport naar 6 miljoen passagiers op jaarbasis. De vele extra uitbreidingen die elkaar vanaf dat ogenblik opvolgden, waaronder de komst van een nieuwe verkeerstoren in het jaar 2004 hebben er voor gezorgd dat de huidige capaciteit een aanzienlijk stuk hoger is gelegen. Vanaf het jaar 2006 gaat deze luchthaven officieel door het leven als ‘Brussels Airport’.

Huidige situatie

Op moment van schrijven bestaat de luchthaven uit twee vertrekhallen. Vertrekhal 1 is de grootste van de twee en herbergt alle lijn- en lagekostenmaatschappijen. Zij hebben dus allemaal hun ticketbalie in deze vertrekhal. Vertrekhal 1 was degene die werd verwoest door de terroristische aanslagen die er hebben plaatsgevonden op 22 maart 2016. Als gevolg van deze aanslagen werd ze nagenoeg volledig gerenoveerd.

De grootste en tevens ook modernste pier van luchthaven Zaventem is Pier A. Deze bezit in totaal 31 contact gates. De bouw van de pier nam zo’n slordige 30 dagen in beslag waarna ze kon worden geopend op 15 mei 2002. De pier staat in verbinding met de vertrekhal door middel van een zogenaamde Connector. Pier A was in eerste instantie bedoeld om enkel en alleen vluchten binnen de Schengenzone af te handelen. Met ingang van 15 oktober 2008 vertrekken er evenwel ook trans-Atlantische evenals Afrikaanse vluchten vanaf deze pier van Brussels Airlines.

Pier B wordt uitsluitend gebruikt voor vluchten die worden uitgevoerd naar landen buiten de Schengenzone. Er is ook nog een Pier C die zich ten zuiden van het oude hoofdgebouw bevindt. Deze is op moment van schrijven niet in gebruik. Aan het einde van het jaar 2008 werd er aangekondigd dat de pier dienst zou gaan doen als low-costpier, maar van dat idee is men (voorlopig) afgestapt.

Toekomstige situatie

Luchthaven Zaventem zal ook in de toekomst fors blijven investeren in de realisatie van nieuwe infrastructuur. Onder meer zou er een uitbreiding worden gerealiseerd van de A-Pier waarbij het gedeelte zal worden verlengd in westelijke richting. Het nieuwe stuk dat zal worden toegevoegd zou in totaal voor 20 contactgates moeten zorgen. In vergelijking met de gewone A-Pier zal dit nieuwe gedeelte uitsluitend worden gebruikt voor vluchten die worden uitgevoerd naar bestemmingen die zich buiten de Schengenzone bevinden. Andere geplande investeringen voor de toekomst zijn de verdere uitbreiding van het vrachtgebied ‘Brucargo’ evenals een renovatie van het administratieve gedeelte van Brussels Airport. Tegen het jaar 2035 zou er ook een nieuwe Pier C moeten worden gebouwd om het groeiend aantal passagiers op te kunnen vangen.

Bestemmingen en passagiers

Op moment van schrijven worden er vanaf luchthaven Zaventem maar liefst 150 bestemmingen aangevlogen. Het gaat hierbij zowel om Europese als om niet-Europese bestemmingen. Uiteraard is Brussels Airport de thuisbasis van de luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines, maar ook menig aantal andere luchtvaartmaatschappijen vliegen van en naar de nationale luchthaven van België. Denk hierbij onder meer aan Air France, British Airways, easyJet, Etihad Airways, de KLM Cityhopper en natuurlijk ook TUI Fly, Vueling en Ryanair. Op moment van schrijven behandelt luchthaven Zaventem jaarlijks om en bij de 25 à 26 miljoen passagiers.

Bereikbaarheid

U bereikt luchthaven Zaventem vanaf de A201 die over een directe aansluiting beschikt op de R0, de welbekende ring rond Brussel. De luchthaven beschikt eveneens over een eigen busstation die zich op het niveau 0 bevindt. De bussen van De Lijn komen aan platformen A en B. Het platform C is in gebruik door de MIVB. Een tijdelijk platform E is in gebruik door de Hotel Shuttles. Zij brengen passagiers van en naar verschillende hotels die in de omgeving van de luchthaven zijn terug te vinden. Op de eerste verdieping van Brussels Airport is ook een treinstation terug te vinden. Mensen kunnen op deze manier vanuit verschillende treinstations al dan niet rechtstreeks naar het ‘Station Brussels Airport-Zaventem’ treinen.